Παρασκευή 31 Αυγούστου 2007

Η Ώρα της Αληθινής Αίσθησης..


Αγαπητοί fia και ‘ένα βήμα μπροστά’,

Ευχαριστώ θερμά για τα σχόλια που αμφότεροι αφήσατε στις ‘Ευφλογές’. Με τιμά και με χαροποιεί η ανταπόκριση σας σε μία μάλλον αμφιλεγόμενη πρόταση κατά τα φαινόμενα, θα επανέλθω επ’αυτού. Κανονικά είχα σκοπό να απαντήσω με ένα απλό, σύντομο σχόλιο αντί μιας καινούργιας ανάρτησης. Ο λόγος που με ωθεί στη δημοσίευση νέας ανάρτησης είναι κατ’αρχάς προσωπικός αλλά νομίζω πως το νόημα του παίρνει πιο συλλογικές διαστάσεις όπως άλλωστε και κάθε προσωπική ιστορία η βαθύτατα βιωμένη εμπειρία.

Αντί των λογικών και αξιοπρεπών σας σχολίων στα εισερχόμενα μου με υποδέχτηκε το εξής μήνυμα πρωτοφανούς εμβρίθειας. Το παραθέτω:

Η ΕΛΛΑΔΑ ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΚΑΝΕ ΚΑΤΙ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΝ ΦΙΛΟΣΟΦΟ, ΕΝΤΑΞΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΕ ΦΙΛΕ ΜΟΥ.

Θεματικά ίσως συμφωνεί με μερικές τοποθετήσεις και των δύο σας μείον την χοντροκομμένη αισθητική και απουσία πλήρους ικανότητας για ολοκληρωμένη, συγκροτημένη τοποθέτηση επί του θέματος. Ένα από τα κύρια διανοητικά αποθέματα της χώρας είναι η νουθεσία χωρίς να πηγάζει από τη σοφία η τον ουσιαστικό προβληματισμό. Συνήθως δε εδράζεται σ’ένα περιορισμένο και διαρκώς ανακυκλώσιμο «στοκ» απόψεων και γνωμών το οποίο είναι πλήρως εσωτερικευμένο και επομένως δύσκολα τροποποιήσιμο. Σαν να’χουμε αποφασίσει εξαρχής πως αν τεθεί το τάδε ζήτημα, ξαναζεσταίνουμε ένα από τα παλιά και δοκιμασμένα κλισέ χωρίς να αναρωτηθούμε αν ευσταθεί η όχι. Ας κάνω μια παύση προτού εξηγήσω τι με απασχολεί σε αυτόν τον αφορισμό. Κατ’αρχάς η υποφαινόμενη βία που περιέχει ως διατύπωση και κατόπιν το ότι παρακάμπτει την μάλλον λεπτομερή έκθεση της άποψης μου στο προηγούμενο μου post με μια προτροπή λες και την ξέρασε κάποιος φούρνος μικροκυμάτων. Θα είμαι ειλικρινής, με πλήγωσε και με απογοήτευσε και η διατύπωση και το νόημα (;) της. Για την ακρίβεια η αυθόρμητη αντίδραση εκτός από την αρχική αναγούλα και βαθιά απογοήτευση ήταν η ανάκληση ενός θραύσματος και μόνο από τη σκέψη του Max Horkheimer, του πρωτοπόρου της Σχολής της Φρανκφούρτης. Το παραθέτω και αυτό:

Δεν είναι σε τελευταία ανάλυση, η βία και η απουσία κάθε νοήματος ακριβώς το ίδιο πράγμα;

(Από την Ώρα της αληθινής αίσθησης του Πέτερ Χάντκε, Εκδόσεις Καστανιώτη)

Ας προσπαθήσω να συνδέσω τα εμπεριστατωμένα σχόλια των φίλτατων blogger με την αντίδραση του αποστολέα της φράσης που μολύβιασε το κέφι μου και έσβησε ένα κομμάτι της ελπίδας μου για την ικανότητα των ανθρώπων για ανταλλαγή απόψεων που δεν καταφεύγει στην εύκολη και ανώδυνη κουλτούρα του ανέξοδου και αδιέξοδου πολιτικού καφενέ.

Ο αποστολέας μου υποστηρίζει πως πρέπει να κάνω κάτι πέραν του να παριστάνω το φιλόσοφο με το να «ενταχθώ» και να «προσπαθήσω». Και η αισθητική και η «προβληματική» της συγκεκριμένης φράσης με ωθούν στο να ακολουθήσω τον εξής συλλογισμό:

Κάνει κανείς κάτι όταν εντάσσεται ergo όταν εντάσσεται προσπαθεί.

(Όπως βλέπετε ακόμα παριστάνω το φιλόσοφο και μάλιστα το Καρτεσιανό τέκνο...)

Ας μου επιτραπούν δύο σχόλια που αναμφισβήτητα γίνονται εν βρασμώ ψυχής, δεν είναι ανέντιμο αρκεί να το ομολογεί κανείς. Επιστρέφω για λίγο στην υπόθεση και το βασικό διδάγματα του βιβλίου του Χάντκε:

1) Βολεμένος οικογενειάρχης υπνοβατεί στα προκάτ τοπία μιας αναπόφευκτης ζωής.

2) Στη ζωή του ανθρώπου δεν αρκεί η αλήθεια που κατασκεύασαν άλλοι και που ενσωματώνεται σε κάποιο σύστημα. Καθένας ακολουθώντας την προσωπική του Αισθητική οφείλει να κατακτά για τον εαυτό του τη δική του Αλήθεια.

Με την ταπεινή μου συγκρότηση θα επιχειρήσω μια αναλογία μεταξύ έγγαμης ζωής και έρωτα. Ερωτική ζωή έχει κανείς όταν εντάσσεται στο πλαίσιο μιας σχέσης και έχοντας ενταχθεί προσπαθεί. Τότε όταν ερωτεύεται τι κάνει κανείς; Ο έρωτας δεν ‘εντάσσεται’, περιέχει πάντα το στοιχείο της αβεβαιότητας που κάνει τον έρωτα αυτό που είναι. Ο έρωτας είναι μια διαρκής προσπάθεια κάτι που η λογική της ένταξης ακυρώνει σχεδόν εξ’ορισμού.

Ελπίζω ο παραλληλισμός να μην σας ξενίζει και να αποκαλύπτει το σημείο στο οποίο θέλω να καταλήξω. Προσπαθεί και κάνει κάτι κανείς όταν είναι εντοιχισμένος σε μία θεωρία η πίστη ή μήπως εκείνος που ενώ έχει μια βιοθεωρία και κοσμοθεώρηση ανανεώνει τη σκέψη του με το σαράκι της αμφιβολίας και της διαρκούς αναζήτησης;

Αρκετά με τον αποστολέα μου τώρα! Εξ’αιτίας του παραμέρισα τα αξιόλογα σχόλια των σεβαστών blogger fia και ‘ένα βήμα μπροστά’.

Αμφότεροι ενώ κατανοούν την απογοήτευση μου με την κατάσταση των πραγμάτων διαφωνούν με την ιδέα της αποχής και καλώς πράττουν. Ας επιχειρήσω να εξηγήσω γιατί εξακολουθώ να τη θεωρώ έλλογη στάση δεδομένης της κατάστασης. Θα συμφωνούσα απόλυτα μαζί σας στην περίπτωση που η κατάσταση ήταν η ίδια με το γαλλικό εκλογικό αλαλούμ που προ μερικών ετών λίγο έλειψε να εκλέξει τον J.M. L Pen. Εκεί όμως απουσίαζε η πλήρης αποσάθρωση του κρατικού μηχανισμού, υπήρχε μια κάποια, στοιχειώδης αντιπρόταση κι ας ήταν συμφεροντολογική και στα πλαίσια του φαντασμαγορικού προεκλογικού αγώνα. Για να είμαι σαφής, στη Γαλλία θεωρείται δεδομένη και η υποδομή της χώρας και μια κάποια γενική συναντίληψη και έτσι οι αποφάσεις ήταν σχεδόν καθαρά ιδεολογικού χαρακτήρα. Η κατάσταση αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα είναι αισθητά διαφορετική, σύσσωμη η πολιτική κατάσταση δεν εμπνέει σεβασμό, δεν υπάρχει ούτε υποδομή ούτε συναντίληψη. Έρχομαι λοιπόν κι ερωτώ για πολλοστή φορά να επιλέξει κανείς ανάμεσα στην πανούκλα και τη χολέρα η να προσπαθήσει κανείς να πάρει μια ανάσα αποστασιοποιούμενος και από τα δύο; Θα μου πείτε η αποστασιοποίηση δεν είναι λύση, ποτέ δεν ήταν. Σύμφωνοι, πότε όμως ήταν η είναι λύση η σύνταξη με οποιαδήποτε πρωτοβουλία στην οποία δεν πιστεύει κανείς ειλικρινώς έχοντας πραγματοποιήσει συζητήσεις με τον εαυτό του ο καθένας και έχοντας αφουγκραστεί την φωνή του ο καθένας;

Ας μην βλέπουμε την αποχή μόνο από το πρίσμα της ήττας, πάνω απ’όλα είναι στάση (attitude) ζωής. Ίσως να είναι η στάση ζωής που επιλέγει ο κυνικός δηλαδή ο απογοητευμένος και πικραμένος αλλά όπως και να’χει στάση ζωής είναι αυτή, κάπου εδράζεται, γιατί να θεωρούμε τον φιλελευθερισμό στάση ζωής και όχι την αποχή; Θα μου πείτε ο φιλελευθερισμός και ιδεολογική ιστορία έχει και παράδοση από τον John Stuart Mill μέχρι τους υπέρμαχους της ελεύθερης αγοράς (κι όχι μόνο). Πολύ φοβάμαι πως το ίδιο ισχύει και για τον κυνισμό η εν πάση περιπτώσει τις ελαφρώς πιο ‘αιρετικές’ στάσεις ζωής. Από τον Επίκουρο (απονία-αταραξία) και τον Διογένη (άρνηση) ως τον Oscar Wilde (παιγνιώδης, ειρωνική αποστασιοποίηση, σνομπισμός) και τον σημερινό πολίτη που αν κάτι τον εκφράζει αυτό είναι το ερωτηματικό που βουίζει διαρκώς στ’αυτί του και απασχολεί τη συνείδηση του, ο κυνισμός της αποστασιοποίησης που εκφράζει η αποχή, στάση ζωής και μάλιστα απόλυτα θεμιτή συγκροτεί. Τουλάχιστον είναι ειλικρινής επιλογή και υπακούει σε υπαρκτά πιστεύω όχι εσπευσμένα λόγω συνθηκών. Για να παραφράσω τον Χάντκε για’μένα προσωπικά η αποχή είναι συντονισμός στην ώρα της αληθινής αίσθησης...

5 σχόλια:

Παντελής Οικονόμου είπε...

Αγαπητέ φίλε.
Λόγω φόρτου εργασίας, διάβασα μόλις σήμερα το προ 10ημέρου κείμενό σου. Κατανοώ απόλυτα την ευαισθησία σου. Στην πραγματικότητα αυτό που μπορούμε να αλλάξουμε είναι κυρίως ο εαυτός μας. Ο κόσμος δεν αλλάζει με την ένταξη σε κόμματα ή με τις κινητοποιήσεις ή με τις εκλογές, αν δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για αλλαγή σε κοινωνικό και ατομικό επίπεδο. Σήμερα δυστυχώς ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ. Και οι σημερινές εκλογές αποτελούν μια ψευδαίσθηση αλλαγων. Όποιες συντονισμένες αντιδράσεις είναι αποσπασματικές και μετά πάλι όλοι θα κλειστούμε στο καβούκι μας. Θα μπορούσα και εγώ να τους γράψω όλους στα παλιά μου τα παπούτσια απέχοντας, αλλά το κάνω ουσιαστικά με τον τρόπο μου. Σημασία έχει να δίνεις το παρόν και το παράδειγμα με ήθος, με αξιοπρέπεια και με συγκροτημένη φιλοσοφία ζωής. Συνέχισε να γράφεις, ανεξάρτητα από τις αντιδράσεις. Πάνω απ'όλα είναι η ανάγκη έκφρασης και επικοινωνίας με όσους ανταποκριθούν.

fia είπε...

Aγαπητέ Έυφλογε,
Διάβασα ένα ενδιαφέρον κείμενο για το λευκό σήμερα. Παρέπεμπε και σε ένα μπλογκ στο οποίο δεν έχω μπει ακόμη, αλλά σκέφτηκα ότι ίσως θα σε ενδιέφερε lefko-2007.blogspot.com.
Πάντως θα ήταν χρήσιμο αν έχεις κάποιες ιδέες για το πώς ένα άνθρωπος που δεν είναι ευχαριστημένος από την πολιτική πραγματικότητα στη χώρα του, μπορεί να δράσει στην καθημερινότητά του για τη βελτίωσή της, να της μοιραστείς μαζί μας μέσω του μπλογκ. Είναι προβληματισμός αρκετών ανθρώπων, το τί σημαινει ακριβώς ενεργός πολίτης.

Παντελής Οικονόμου είπε...

Ελπίζοντας να μην καταχραστώ την φιλοξενία του φίλου Ευφλογου (αν γράφω σωστά το όνομά του), θα σχολιάσω την παραπομπή που κάνει ο φίλος (ή φίλη) fia για το lefko-2007.blogspot.com. Διάβασα όλα (και είναι πολλά) τα posts και οφείλω να ομολογήσω οτι έμαθα αρκετά πράγματα που δεν γνώριζα για το λευκό. Χωρίς να θέλω να προκαταλάβω κανένα, νομίζω οτι αξίζει τον κόπο να το επισκεφτεί κάποιος(ενδιαφέρον έχουν κυρίως οι αρχικές συζητήσεις).

Boulevard Soundsystem είπε...

Αγαπητοί μου φιλοξενούμενοι,

Κατ'αρχας ζητώ συγγνώμη που σας 'ομαδοποιώ' και απευθύνομαι και στους/-ις δύο ταυτόχρονα. Ο λόγος είναι καθαρά πρακτικός, αντί να παραθέτω απάντηση σε κάθε σχόλιο προτιμώ να απαντήσω μ'ένα δικό μου σχόλιο ώστε να μην μετατραπεί το blog σε βιτρώ τόσο αισθητικά όσο και νοηματικά.

"Ενα Βήμα Μπροστά", όπως βλέπεις και'γω καθυστέρησα να απαντήσω στα σχόλια σου επίσης λόγω ολοένα αυξανόμενων υποχρεώσεων αλλά και γιατί θεωρώ το blog πλέον σχεδόν 'νεκρό' με την έννοια ότι με φωτεινές εξαίρεσεις εσένα και τον/την fia δεν φιλοξένησε τον αριθμό σχολίων που ήλπιζα να συγκεντρώσει.
Στο δια ταύτα όμως!Τείνω να συμφωνήσω με όσα γράφεις και τελικώς αυτό που με απογοητεύει περισσότερο ίσως εδράζεται στην ψυχολογική και συμπεριφορική σφαίρα και μ'αυτό εννοώ την φτήνεια των σχολίων, την απροσεξία των απόψεων και τον διάχυτο δογματισμό που σερβίρεται γεναιόδωρα τόσο από τους υποψηφίους όσο και από εκείνους που θα τους εξασφαλίσουν μια ενεργή θέση στο πολιτικό παιχνιδι της χώρας με την ψήφο τους. Όλη αυτή η κατάσταση μου'χει προκαλέσει μια αηδία στο βαθμό που με καταστρέφει σχεδόν ψυχοσωματικά, ένα απλό ζάπιγκ αστραπή με κάνει σαν μια νέα Μήδεια να θέλω να απομακρύνω το κομμάτι που δεν αναγνωρίζω πάνω μου με το οποίω όμως συνυπάρχω. Κοινώς αν αυτό που βλέπω συγκροτεί την πραγματικότητα της χώρας μου, δεν θέλω να'χω καμία απολύτως σχέση η επαφή αφού δεν αναγνωρίζω τον εαυτό μου σ'αυτό. Θα μου πεις, εγωιστική και σνομπίστικη στάση, δεν το αρνούμαι αλλά απ'την άλλη επαναλαμβάνω ο σνομπ η ο κυνικός είναι στην ουσία ο βαθύτατα πληγωμένος και απογοητευμένος. Βεβαίως δεν ισχυρίζομαι πως με την απομάκρυνση καταφέρνει κανείς κάτι, αν κάτι πασχίζω να μοιραστώ είναι ακριβώς αυτό που κι εσύ επισημαίνεις 'το να δίνεις το παρόν με ήθος, αξιοπρέπεια και με συγκροτημένη φιλοσοφία ζωής'. Αυτό ακριβώς βλέπω να απουσιάζει γύρω μου από τα τηλεοπτικά πάνελ και τους άναρθρους και ακαλλιέργητους πολιτικάντηδες μέχρι τα διάσπαρτα σχόλια που ακούει κανείς συζητώντας με τους συμπολίτες του.

Fia,

Το blog είναι όντως ενδιαφέρον, όπως και η πρόταση που υποστηρίζεται σ'αυτό. Επιφυλάσσομαι να ακολουθήσω την ευγενική σου προτροπή και να αφήσω κάποιο σχόλιο σχετικά με το τι σημαίνει τελικά ενεργός πολίτης, είναι απ'αυτά τα ερωτήματα που αν και φαίνονται να διαγράφονται στο χώρο της αφηρημένης σκέψης τελικώς χωρίς τη βοήθεια της τελευταίας κινδυνεύουμε να γινόμαστε παθητικοί δράστες χωρίς να ξέρουμε το λόγο. Συχνά ένα ιδεολογικό η απλώς λογικό ΚΤΕΟ είναι αναγκαίο για να τοποθετούμε την κρίση μας σ'ένα ρεαλιστικό επίπεδο. Για να είμαι ειλικρινής, η πρόταση του προτεινόμενου blog πρακτικά ευσταθεί πολύ περισσότερο από τη δική μου και τείνω να πιστεύω πως τελικά μια προσωπική στάση εξέφραζα χωρίς την απαραίτητη δύναμη να συγκροτεί πολιτική πρόταση, αν θέλεις είναι η λογική του ερωτηματικού παρά του θαυμαστικού. Όπως και να'χει μου δίνεις τροφή για σκέψη και όρεξη για σχολιασμό και σου είμαι ευγνώμων για την παράθεση του blog.

Λέω να κάνω κάπου εδώ μια παύση δεσμευόμενος για κάποια ακόμα ανάρτηση-σχόλιο στο συγγενές blog 'lefko 2007' και να επισημάνω πως η κατάχρηση στην οποία αναφέρεται ο/η 'ένα βήμα μπροστά' δεν είναι παρά ανακούφιση, ένα δροσερό αεράκι μέσα σε μια αποπνικτική ατμόσφαιρα, και το δυστυχές είναι πως δεν νομίζω πως θα'ναι εφήμερη αλλά θα συνεχιστεί και μετεκλογικά...

Παντελής Οικονόμου είπε...

Φίλε Εύφλογε,
το γεγονός οτι βρέθηκαν μόνο δύο αναγνώστες σου για να σου στείλουν μηνύματα, δεν σημαίνει οτι δεν σε διαβάζουν και άλλοι, οι οποίοι μπορεί να συμφωνούν μαζί σου, χωρίς απαραίτητα να σχολιάζουν τα κείμενά σου. Σου προτείνω να βάλεις ένα counter ώστε να διαπιστώνεις την επισκεψιμότητα στο ιστολόγιό σου. Στο δικό μου ιστολόγιο, βρήκα στην πορεία ένα counter (πολύ καλό, στο συστήνω) το οποίο δεν επηρεάζεται από το πόσο συχνά ανανεώνεις την ιστοσελίδα σου και μετρά μόνο τους επισκέπτες. Μην περιμένεις πάντα σχόλια σε όσα γράφεις. Για παράδειγμα στο ιστολόγιό μου μέτρησα 65 επισκέψεις σε λιγότερο από 24 ώρες (ρεκόρ ιστολογίου)χωρίς ΚΑΝΕΝΑ σχόλιο, ενώ σε άλλα (λίγα)κείμενα με πολύ μικρότερη επισκεψιμότητα είχα μέχρι 2 το πολύ σχόλια. Αυτό σημαίνει οτι αρκεί να μείνεις στο παιχνίδι, με κάποια συνέπεια και απλά γράφοντας τις απόψεις σου, ο χρόνος θα λειτουργήσει υπέρ σου. Διαπιστώνω οτι το επίπεδο των ιστολογίων στη μεγαλύτερη πλειοψηφία του είναι δυστυχώς χαμηλό. Σε λίγο καιρό θα έχουμε μείνει λιγότεροι και θα έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο.
Σε ότι αφορά την επιλογή σου, της αποχής, αυτή είναι σεβαστή. Μάλιστα έχω γράψει και σχετικό κείμενο, όπου δικαιολογώ ένα κομμάτι όσων απέχουν. Η μόνη ένσταση εδράζεται στο γεγονός οτι οι συγκεκριμένες εκλογές (και μόνο) θα καθορίσουν τις πολιτικές εξελίξεις και τάσεις για την επόμενη δεκαετία, και γι'αυτό πρέπει να το εκμεταλλευτούμε. Ακόμα και να μην βγεί αυτοδυναμία και πάμε σε νέες εκλογές σύντομα, οι τελευταίες δεν θα έχουν την σημασία των αυριανών, ούτε και οι επόμενες, όποτε γίνουν. Και πάλι θεωρώ οτι η ανταλλαγή απόψεων γίνεται σε ένα πολιτισμένο κλίμα και σε καμμία περίπτωση δεν θέλω να θεωρηθεί ως προσπάθεια προπαγάνδας.
Τελειώνοντας το μακροσκελές αυτό σχόλιο (και συγνώμη για αυτό) θα σχολιάσω το ζήτημα του blog lefko-2007.blogspot.com. Αρχικά το θεώρησα ενδιαφέρον, στη συνέχεια όμως διαπίστωσα τρομερές ανακρίβειες και παραπλάνηση, η οποία και ξεσκεπάστηκε μέσα από τα σχόλια και την αλληλογραφία των επισκεπτών. Έφτασα μάλιστα στο σημείο να στείλω και συγκεκριμένα ερωτήματα, για τα οποία δεν έχω πάρει ακόμα απάντηση.
Γι'αυτό χίλλιες φορές τα δικά σου αιτιολογημένα κείμενα περί αποχής, παρά η παραπληροφόρηση της κυρίας Ψαρρού.
Η αποπνικτική ατμόσφαιρα στην οποία αναφέρεσαι υπάρχει και θα υπάρχει, αλλά εξαρτάται και από σένα να την κάνεις πιό καθαρή. Απλά συνέχισε.